Analytics

2012. április 3., kedd

Toszkán kelleves

A múltkori toszkán lencselevessel ellentétben ez tényleg egy toscanai recept, vagy legalábbis abból indul ki az én adaptációm. Az eredetihez általában kolbászhúst is tesznek. A különlegesség benne a leveles kel - más néven fodros kel -, ami nálunk kiment a divatból. Nekem tavaly volt a kertemben, és most (március legelején főztem ezt) használtam el az utolját: szépen áttelelt, bírta a fagyokat. Meg kell vallani, hogy nem vagyok elragadtatva tőle: íze nem sok van, viszont rágósabb, vékonyabb a rendes kelkáposztánál. Szóval különlegességnek jó, meg nagyon szép, izgalmas növény - de idén kevesebbet fogok belőle ültetni, és ha legközelebb ilyen levest főzök, azt kelkáposztából fogom csinálni.

Hozzávalók

  • 1 nagy fej hagyma
  • 1 kis sárgarépa
  • 1 szál halványítózeller
  • 3-4 evőkanál olaj
  • 3-4 babérlevél 
  • 1 teáskanál füstölt paprika
  • 3 nagyobb szem krumpli (sacc fél kiló)
  • víz (sacc 3 liter)
  • 1 mokkáskanál bors
  • 1 teáskanál szárított kakukkfű
  • 2 teáskanál só
  • egy jó csomó leveles kel (sacc fél kiló) - vagy helyette kelkáposzta, leginkább a külső, sötét levelei
  • kb. 15 dkg fehérbab előre megfőzve
  • kb. 1,5 deci tejföl
  • 1 enyhén púpos evőkanál liszt
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • tálaláshoz reszelt sajt és még egy kis tejföl

Elkészítés

A finom kockákra vágott hagymát, répát és zellert 3-4 percig pirítottam kis-közepes lángon az olajban, a babérlevéllel együtt.
Ezután a lángot nagyra vettem, hozzáadtam a 2-3 centis kockákra vágott krumplit, és még 2-3 percig folytattam a pirítást. Ekkorra a krumpli itt-ott kapott egy kis színt, amellett kezdett odakapni. Ekkor megszórtam füstölt paprikával, majd még fél perc kevergetés után felöntöttem bő vízzel. Időnként megkeverve, a lábos alját fakanállal felkapargatva felforraltam. Sóztam, borsoztam, kakukkfűvel ízesítettem, és hagytam lefedve rotyogni, amíg a krumpli majdnem megpuhult (forrástól 5-6 perc). Ekkor hozzáadtam a durva szalagokra metélt leveles kelt és az előre megfőzött babot (amit egyébként a fagyasztóból vettem elő, még régebben tettem el). A lisztet elhabartam némi vízben, majd simára kevertem a tejföllel, és az egészet önthetőre hígítottam. Ezzel beeresztettem a levest, beletettem a frissen zúzott fokhagymát is, majd hagytam még egyszer felforrni és egy-két percet rotyogni. Tálaláskor még egy kis tejfölt adtam hozzá, és megszórtam olcsó reszelt sajttal (de ezek a fotóról lemaradtak).
 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése