Analytics

2013. március 21., csütörtök

Babcsíra tofuval

Ebben a kora tavaszi időszakban, amikor alig kerül az asztalra friss zöldség, mindig szoktam mungóbabot csíráztatni. Egész, hántolatlan mungóbabot egyre többfelé lehet kapni, bár sajnos az ára is emelkedik. Sokfelé - és már elég régóta - árulják a kész csírákat is (gyakran szójacsíra néven, de valójában szinte mindig mungóbabcsíra van a dobozban), ám ezek már nagyok, vízízűek, rostosak. Finomabb a fiatalabb, zsengébb csíra, amit otthon bárki könnyedén előállíthat. Szobahőmérséklettől függően kb. 4 nap kell hozzá, és napi 2-3 perc vesződés. Ezekből a csírákból szoktam nyers salátát is készíteni különféle hozzávalókkal, most viszont főtt étel lett belőle tofuval és még néhány kiegészítővel.

Hozzávalók

  • 4-5 marék babcsíra
  • 1 csomag (30 deka) tofu
  • 1 fej vöröshagyma
  • 3-4 evőkanál olaj
  • kb. 10 centis darab póréhagyma
  • kb. 15 centis darab kígyóuborka
  • 1 evőkanál "japán" szójaszósz
  • 1 mokkáskanál kemény csiliszósz (vörös sárkány)
  • 2-3 evőkanál "kínai" szójaszósz
  • 1 teáskanál szezámolaj

Elkészítés

Ha valaki még nem csíráztatott volna mungóbabot, elmondom, milyen egyszerű. A babot be kell áztatni bő vízbe, aztán 12-24 óra múlva a vizet leönteni róla. Én most egy hétdecis befőttesüveget használtam erre a célra, amit kb. ötödéig-negyedéig töltöttem meg szárazbabbal. Régebben inkább egy sima műanyag tálat használtam erre a célra.
A kezdeti áztatás után már nem szabad vízben állnia a csírázó babnak, hanem csak folyamatosan nedvesen kell maradnia. Ehhez a befőttesüvegre rátettem - de minden csavarás nélkül, épp csak ráfektetve - a fedelét. Fényre nincs szüksége, de nem is árt neki a csírázásnak ebben a korai szakaszában. Naponta egyszer, de inkább kétszer ajánlatos átöblíteni, részben azért, hogy folyamatosan elég nedves maradjon, részben meg azért, hogy el ne kezdjen poshadni. Tehát reggel-este (vagy ahogy kijön a bioritmusomból) megtöltöm vízzel az üveget, aztán leöntöm róla. És ennyi - négy nap után már így néz ki:
A kicsírázott babokat még egyszer alaposan leöblítettem.
A hagymát félbe, aztán hosszanti szeletekre vágtam, a tofut pedig kétcentis kockákra. Wokban nagy lángon felforrósítottam az olajat, beledobtam a hagymát, majd egy-két perc után a tofukockákat is. Pár perc sütés után hozzáadtam a csiliszószt és a "japán" stílusú szójaszószt, és további 2-3 percig sütöttem, továbbra is a legnagyobb lángon. Közben a póráhagymát karikákra vágtam, az uborkát pedig hosszában félbe, aztán megint hosszában csíkokra, és a csíkokat 3-4 centi hosszú szeletekre.
Amikor a tofu megduzzadt és kezdett a szélein megpirulni, beleszórtam a wokba a babcsírát. Meglocsoltam a másik szójaszósszal és a szezámolajjal, aztán alaposan összeforgattam. Fél perc után - amikorra a bab már átforrósodott, de még nem igazán főtt meg, ne vesszen el benne a sok egészséges cucc - beledobtam a póréhagymát és az uborkát is. Még egyszer jól átforgattam, aztán a lángot eloltottam és fel is tálaltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése