Analytics

2011. október 20., csütörtök

Grillezett brokkoli és feta romesco szósszall

A múltkor, amikor a padlizsánkrémről és társairól írtam, még nem tudtam, hogy ilyen gyönyörű indián nyarunk lesz. Ezért szeptember végén csináltam még egy "utolsó nyári" tüzezést, most már kevés fával, jobbára inkább csak gazzal meg tavaszi metszésből származó kis vacak gallyakkal. Ezen meggrilleztem még egy jó adag kápia paprikát, mert már egy ideje szemezek a romesco szósz receptjével, amivel először itt találkoztam. A tüzezés este történt, a főzés másnap délben, ezért a brokkolit és a fetát, amit ettünk a szószhoz, nem szabad tűzön készítettem el, hanem bent a konyhában - amolyan nyárbúcsúztató ebédnek.

Hozzávalók


  • egy kisebb brokkoli - kb. fél kiló
  • kb. 15 dkg feta
  • 1-2 evőkanál olaj
  • jó csipet só
A szószhoz
  • 10 kápia paprika (sacc egy kiló) parázson megsütve, kicsumázva, meghámozva
  • 4 jalapeño paprika (helyette egy-két hegyes erős) parázson sütve, kimagozva
  • 5-6 kisebb paradicsom (sacc 25 deka) parázson kicsit megsütve, meghámozva
  • kb. 10 dkg száraz kenyér (két félretett kenyérvég)
  • kb. 8 deka pirított mandula
  • 5-6 gerezd fokhagyma
  • kb. 1 deci olaj (lehetőleg extraszűz oliva, de én most abból kifogytam, és épp nincs keret újat venni)
  • 1 evőkanál vörösborecet
  • 1 teáskanál só

Elkészítés

A szószhoz először a turmixgépbe pakoltam az édes és erős paprikákat a mandulával, és több rövid menetben sűrű pépet csináltam belőlük. Ehhez hozzáadtam az előzőleg vízbe áztatott, majd kinyomkodott kenyeret, valamint a durván felszeletelt fokhagymát, és ismét pürésítettem. A paradicsomok levét és magjainak jó részét kinyomtam, és a kemény csumájukat kivágtam; a többit hozzáadtam a masszához, és ismét összeturmixoltam. Végül az olajat, ecetet és sót is hozzámixeltem. Ha hasonlót készítenél szabadtűz nélkül, a paprika sütőben sütve, a paradicsom pedig simán blansírozva - vagy akár nyersen - is jó. A füstös íz pótlására használhatsz egy kis füstölt pirospaprikát vagy a friss erőspaprika helyett egy-két konzerv chipotlét. Mivel mindezt nem dokumentáltam, kárpótlásul itt van egy könyv az eggyel korábbi paprikasütésről.

A fent megadott mennyiségekből készült szósznak jó negyedét ettük meg a brokkoliból és fetából készült, kenyérrel kiegészítve nem túl bőséges, de elégséges kétszemélyes ebédhez; a többi szószt lefagyasztottam. A némileg ajvárhoz hasonló romesco szósz vegánbarát, és nemcsak meleg ételekhez jó, hanem szendvicsen is nagyon finom.
A tulajdonképpeni kajához a brokkolit megmostam, rózsáira szedtem, és mikróban előfőztem-gőzöltem: lefedett edényben 6 percet melegítettem közepes fokozaton, félidőben átkeverve. A nagyjából megpuhult brokkolit megforgattam egy is olajban és sóban. A tűzre raktam egy nagy, lapos, teflonos serpenyőt, a középső részén elrendeztem a brokklidarabokat, a szélén körbe pedig a sajtdarabokat.
Kb. 6-8 percig sütöttem őket közepes-nagy lángon, egyszer-kétszer megforgatva, amíg a brokkoli itt-ott feketedni kezdett. Ennyi idő alatt a sajt épp csak egy kis kérget kapott, de nem sült meg igazán; lehetett volna azzal kezdeni, és csak pár perc múlva mellé tenni a brokkolit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése