Analytics

2012. október 3., szerda

Vángí bhát - mahárástrai padlizsános rizs

A kert idei utolsó padlizsánjai kerültek bele ebbe a közép-indiai egytálételbe - szeptember közepén. Nem autentikus receptről van szó, inkább az én egyéni adaptációmról. Az autentikus receptnek is rengeteg, egymástól nagyon különböző változata van (megnéztem párat a weben, mielőtt az enyémet elkészítettem). Az azonban általában közös bennük, hogy a padlizsánt lényegében megfőzik a rizzsel együtt - én pedig erre nem voltam hajlandó rászánni magamat. Kevés dolgot utálok jobban, mint a ruganyos, csigaszerű padlizsánt - és az a tapasztalatom, hogy ha nincs böcsületesen megsütve, akkor olyan lesz. Ezért én külön megsütöttem a padlizsánt, és csak a vége felé kevertem bele a rizsbe. Így jobban szétmállott, mint elvileg kéne neki, a rizs pedig távolról sem lett pergős, hanem összeállt - de nem azért, mert szétfőtt, hanem inkább összeragasztotta a padlizsánkrém meg a nedves fűszerszósz. Az állagán tehát lehet, hogy fintorgott volna egy rendes maráthá ember - de az biztos, hogy az íze kiváló lett.

Hozzávalók

Száraz fűszerkeverék
  • 1 púpos evőkanál szezámmag 
  • 1 evőkanál koriander
  • 1 teáskanál római kömény
  • 1 teáskanál apró, egész szárított csilipaprika
  • egy darabka fahéj
  • 3-4 hüvely kardamom magjai
  • 1/2 mokkáskanál egész feketebors
Nedves fűszerkeverék
  • a fenti kész száraz fűszerkeverék
  • 1 teáskanál kész garam maszálá 
  • egy marék (sacc 5 dkg) kókuszreszelék
  • kb. 1 deci joghurt
  • 2-3 evőkanál víz
Továbbá
  • 3-4 kicsi, lehetőleg zsenge padlizsán (sacc 60-70 deka)
  • kb. 30 deka rizs
  • kb. 1/2 deci olaj
  • 1 teáskanál fekete mustármag
  • 1 evőkanál karilevél
  • jó késhegynyi asafoetida
  • egy kasszialevél (helyette: még egy darabka fahéj)
  • 2 mokkáskanál
  • víz

Elkészítés

Először is szűrőben, csap alatt alaposan átöblítettem a rizst, majd félretettem csöpögni, szikkadni. Ha mosás után áll egy darabig így, az állítólag segít neki szétesősebbre főni. Utána láttam neki a maszálámasszák elkészítésének. A száraz fűszerkeverékhez felsorolt anyagokat egy kis öntöttvas serpenyőben lassú tűzön barnára pirítottam (a serpenyő átforrósodásától 6-7 perc lehetett) - nem halványbarnára, hanem sötétebbre. Közben sűrűn, a vége felé szinte folyamatosan rázogattam, kevergettem.

A pörkölt fűszereket mozsárba töltöttem és megtörtem. Közben ugyanebbe a serpenyőbe beleszórtam a nedves fűszerkeverék alatt állók közül a kókuszreszeléket, és szinte folytonosan keverve világosbarnára pirítottam - ez 2-3 percet vett igénybe, aminek a második felében már el is zártam alatta a lángot, és hagytam, hogy csak a serpenyő hője hasson.
A kókuszt egy bögrébe tettem a joghurttal, a megtört száraz fűszerkeverékkel és a garam maszálával, és botmixerrel összepépesítettem az egészet, közben annyi vizet adva hozzá, hogy a mixeléshez elég folyós maradjon.
A padlizsánt kb. kétcentis kockákra vágtam. Egy teflonos fazékban olajat forrósítottam (először csak 2-3 evőkanálnyit), és beleszórtam a mustármagot. Amikor pattogni kezdett, hozzáadtam a karilevelet és az asafoetidát, majd gyors rázintás után a padlizsánkockákat. Nagy-közepes lángon addig sütöttem a padlizsánt, amíg nagyjából megpuhult és kicsit mállani kezdett (6-8 perc). Közben többször is adtam alá még egy kis olajat, mert nagyon szereti felszívni. A kész padlizsánt kiszedve félretettem.
A fazékba ismét kevéske olajat löttyintettem, pár másodpercre megfuttattam rajta a kasszialevelet, majd hozzáadtam a rizst, és kevergetve 2-3 percig pirítottam. Nyakon öntöttem annyi vízzel, hogy bőven ellepje (kb. 1 centi víz állt a rizs tetején), megsóztam, majd felforraltam. Forrás után platnival tompított kisebb lángra tettem át, és kis-közepes hőn főztem lefedve, amíg a látható víz eltűnt róla.
Ekkor hozzáadtam a padlizsánt és a nedves fűszerkeveréket, óvatosan összeforgattam, majd ismét lefedve, a lángot a legkisebbre véve, még 10 percig hagytam párolódni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése