Analytics

2012. január 25., szerda

Goai halkari

Általában a főtt halnak nem vagyok valami nagy barátja: azt a kevés halat, amit eszem, leginkább sütve, viszonylag szárazon szeretem. Egy nap azonban kedvem támadt egy jó kis dél-indiai halkarit főzni. A recept a goai konyha ízeit idézi, bár Dél-India nyugati partjai mentén bárhol találkozhatunk hasonlóval, és a nálunk egzotikumnak számító tamarind helyett Goában valószínűleg az idehaza tökéletesen ismeretlen és beszerezhetetlen kókam nevű ízesítőt használnák. Egyszóval: tüzesen csípős, fűszeres kókuszszószban elkészített hal - gyorsan megvan, és rendkívül zamatos. Egyszerű főtt rizzsel ettük, de ha már goai stílusban főzünk, ropogós zsömle is nyugodtan mehetett volna mellé, hiszen Goa India azon kevés részei közé tartozik, ahol ismerik a kenyérnek azon inkarnációit is, amelyek nem hasáb alakúra formázott édeskés habszivacsból készülnek.

Hozzávalók

  • kb. 40 deka szálkátlan halfilé
  • 1/2 mokkáskanál kurkuma
  • 1 mokkáskanál só
  • 1 nagyobb fej vöröshagyma
  • 3 evőkanál olaj
  • diónyi darab friss gyömbér
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 3-4 evőkanál víz
  • 1 teáskanál tamarindkoncentrátum
  • 2 teáskanál őrölt koriander
  • 1 mokkáskanál őrölt római kömény
  • 6-8 apró, szárított erős csilipaprika
  • kb. 1 deci kókusztejszín
  • 3 púpos evőkanál kókusztejpor
  • 1 mokkáskanál só
  • 2 nyers, piros csilipaprika magozva

Elkészítés

Hal gyanánt én mirelit pangasiust használtam szobahőmérsékleten felengedve; jobb lett volna valami keményebb és vastagabb húsú hal, de hát ezt lehetett olcsón kapni. Megjegyzem mellesleg: ha a pénztárca kibírja, ugyanezt a receptet hal helyett garnélával elkészítve igen komoly finomságra lehet számítani.
A halhúst nagy (3-4 centis) kockákra vágtam, és egy kis kurkumába és sóba beleforgatva félretettem (nem kell hosszan pácolni; akár annyi idő is elég neki, ami alatt a fűszerszósz elkészül, vagy lehet ennél félórával, órával többet adni neki).
A hagymát finom kockákra vágtam, és némi olajon lassan szalmasárgára pirítottam. Közben a hozzávalók listájában a gyömbértől a szárított csilipaprikáig felsoroltakat egy pohárba zúdítva botmixerrel összepépesítettem, majd a megpirult hagymához öntöttem.
Ezt a masszát 2-3 percig pirítottam, amíg a nedvessége java részét elfőtte, és úgymond zsírjára sült. Közben egy kevés vízben elkevertem a kókusztejport, majd hozzáadtam a kókusztejszínt és még kb. 3 deci vizet. Kókusztejpor helyett lehetett volna egy teljes doboz kókusztejszínt használni, vagy az egész helyett 3-4 deci kókusztejet (ahol kókusztej alatt nem a helyesebben kókuszvíznek nevezett színtelen löttyöt értem, ami a kókusz belsejében van, hanem azt a tejsűrűségű kókuszhúsos folyadékot, amit coconut milk néven lehet konzervben vagy dobozban kapni). Ezt is hozzáöntöttem a fűszeres keverékhez, és nagy lángon, sűrűn kevergetve felforraltam. Közben megsóztam, és kóstolva beállítottam a sósságát. Felforrás után beleadtam a bepácolt haldarabokat és a vékony csíkokra metélt nyers csilit.
Végül mindezt együtt további 6-7 percig főztem, amíg a hal teljesen elkészült. Közben párszor megkevertem finoman, hogy a hal ne törjön nagyon össze. Az elkészült karit rizs mellé tálaltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése