Analytics

2012. január 20., péntek

Káposztás lepény

Egy semmi különös kis sós sütemény - vendégségbe vihető, vendégeknek kínálható, de kirándulásra is nagyon praktikus elemózsia. A lényege: dinsztelt káposzta valami sós tésztába töltve. Az alak és a méret tetszőlegesen választható, és a tészta is szinte bármilyen lehet - én most a kenyértésztánál egy fokkal puhább, omlósabb verziót készítettem.

Hozzávalók

A tésztához:
  • fél kiló finomliszt
  • 1 egész tojás és 1 tojás sárgája
  • 2,5 deci víz
  • kb. 1 deka élesztő
  • 5 dkg margarin
  • 3 teáskanál só
A töltelékhez:
  •  kb. 75 dkg káposzta
  • 1 nagy vagy 2 kis fej vöröshagyma
  • 4-5 evőkanál olaj
  • 1 mokkáskanál római kömény
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál őrölt bors
Megkenéshez
  • 1 tojás fehérje
  • 2-3 evőkanál tej

Elkészítés

A tésztához valókat - az egyik tojásnak csak a sárgáját felhasználva, a fehérjét pedig félretéve - bezuttyantottam a kenyérsütő gép üstjébe, és jól kidolgozott, lágy, de ragadásmentes tésztát készítettem belőle (a fentinél valamivel több vízre is szükség lehet). Ugyanezt alapos kézi dagasztással is meg lehetett volna csinálni. A kész tésztát egy órán át meleg helyen (speciel benne a gépben) kelesztettem.
A töltelékhez reszelt káposztát használunk; én a fárasztó reszelés helyett adagokra osztva összeaprítottam a turmixgépben, a hagymával együtt. A fent megadottnál kisebb mennyiséget használtam, és a tészta egyharmadából péksüteményt sütöttem; az itt szereplő töltelékmennyiségnek a teljes tésztamennyiséghez kell jónak lennie.
Egy serpenyőben viszonylag bő olajat hevítettem, és beledobtam a római köményt, majd pár másodperc múlva a reszelt hagymát és káposztát. Ezt előbb nagy-közepes, majd kis-közepes lángon, sűrűn kevergetve dinszteltem-pirítottam (menet közben megsózva), amíg üveges és sárgásbarna nem lett - kb. 15 perc. Ekkor megborsoztam, összekevertem, majd félretettem hűlni.
A megkelt tésztát lisztezett pulton röviden átgyúrtam, majd három egyenlő részre osztottam, és egy-egy részt (illetve, mint az előbb mondtam, valójában csak kettőt a háromból) hosszú (sacc 40 centi), keskeny (sacc 15 centi), vékony (sacc 4 mm) téglalappá, vagy legalábbis téglalapot közelítő oválissá nyújtottam. Ennek egyik oldalán - a külső szélétől és egymástól is 2-3 centi távolságot tartva - elhelyeztem a tölteléket púpos evőkanálnyi adagokban (6 ilyen adag kerül egy tésztaharmadra).
Az egész téglalap széleit, valamint a töltelékek közötti választóvonalakat megkentem tejjel elhabart tojásfehérjével, majd a lapot hosszában félbehajtottam. A töltelék fölötti részt megszurkáltam villával, kinyomtam belőle a levegőt, és az ujjammal jól lenyomkodtam a töltelékek között és a széleken a tésztát. Ezután pizzavágó koronggal felszeleteltem párnákra a darabot, majd az egyes táskák szélét újralisztezett felületen villával lenyomkodtam.
Az elkészült lepényeket tepsire raktam, a tetejüket megkentem tejes tojásfehérjével, és a formázás közben 200 fokra előmelegített sütőben kb. 25 percig sütöttem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése