Analytics

2012. február 4., szombat

Bableves újabb változatban

Nos, erről nem is igazán van mit mesélni. Bableves, apró szemű fehérbabból (mint a zacskóról kiderült: etióp termék). Jó sok zöldséggel, és a zöldségeket nem nagy darabokban főztem bele, mint általában a magyar bablevesbe szokás, hanem apróra vágva a mirepoix nevű keverékre emlékeztető alapot készítettem belőlük, amit megpároltam-sütöttem a leves felfőzése előtt.

Hozzávalók

  • fél kiló száraz fehérbab
  • 3-4 babérlevél
  • 2-3 szál szárzeller (halványító zeller)
  • 2-3 sárgarépa
  • 2 közepes fej vöröshagyma
  • 1 szál fehérrépa
  • kb. 15 deka kelkáposzta (főleg a torzsája közeléből, a vastag eres részről)
  • 1/2 deci olaj 
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 1 púpos teáskanál pirospaprika
  • 1 deci sűrítetlen paradicsompüré
  • víz
  • bors
  • 1 púpos evőkanál liszt
  • 1 deci tejföl

Elkészítés

Ehhez a leveshez külön főztem meg a babot a babérlevéllel. Főzés előtt egy éjszakára beáztatva, kuktában a felfűléstől számított 20 percet adtam neki - ez az én apró szemű babomnak bőven elég volt; más babbal lehet sok vagy kevés.
Amikor a tényleges főzés ideje eljött, a leveszöldségeket nagyjából egyforma, viszonylag kicsi darabokra aprítottam (a zellert hosszában félbe és 3-4 milliméteres szeletekre, a répákat hosszában félbe, a feleket 2-3 darabra, és ezeket 2-3 milliméteres szeletre, a hagymát 4-5 milliméteres kockára, a kelkáposztát nagyobb, 1-2 centis darabokra). Egy szép nagy, vastag aljú fazékban bő olajat forrósítottam, és egyszerre beledobáltam az összes zöldséget. Előbb nagy, majd átforrósodás után közepesre levett lángon addig kevergettem, amíg majdnem teljesen megpárolódtak, és kicsit inkább sültek, mint főttek lettek - kb. 20 perc.
Ezután hozzáadtam a finomra vágott fokhagymát, még 1-2 percig pirítottam, majd felöntöttem a paradicsompürével, és további 4-5 percig főztem, amíg a paradicsom jól besűrűsödött.
Végül felöntöttem vízzel (talán úgy négy literrel ebbe az adagba), hozzáadtam az előfőzött babot is, sóztam-borsoztam, és felforraltam az egészet. A lisztet elhabartam egy is vízzel, majd a tejföllel, és a kutyulékkal besűrítettem a levest. Még pár perc rotyogás, és lehetett is tálalni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése