Analytics

2012. november 8., csütörtök

Tészta lencseszósszal

Házikoszt: egyszerű, tartalmas, őszi-télies kaja. Lényegében egy olaszos fűszerezésű lencsefőzelék, amit nem főzeléknek ettünk meg, hanem tésztaszósz gyanánt. A lencsét előre megfőztem kuktában; a fél kilós csomagnak nagyjából a felét használtam fel ehhez az ételhez, a másik feléből lett egy leves, meg még egy kis másfajta gyorsfőzelék másnapra. A lencsés tészta bevált, lesz még ilyen jövő nyár előtt.

Hozzávalók

  • kb. negyed kiló (szárazon mért) lencse puhára főzve
  • egy fej hagyma
  • egy kisebb szál sárgarépa
  • egy aprócska vagy fél szál fehérrépa
  • 3-4 evőkanál olaj
  • 2-3 babérlevél 
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • kb. 1 deci sűrítetlen paradicsompüré
  • 1 mokkáskanál bors
  • egy teáskanál só
  • 2 evőkanál durvára vágott friss bazsalikom
továbbá...
  • egy csomag (fél kiló) száraztészta
  • olivaolaj
  • tejföl
  • reszelt (füstölt) sajt

Elkészítés

A szószhoz a hagymát és a fehér- és sárgarépát finom kockákra aprítottam. Feltettem a tészta főzővizét melegedni, egy wokban pedig olajat forrósítottam, és pirítani, majd a lángot kicsire véve párolni kezdtem benne a zöldségeket a babérlevelekkel együtt. Amikor a hagyma már sárgult, hozzáadtam a finomra vágott fokhagymát is, majd kb. 2 perc után felöntöttem a paradicsompürével. Közepes lángon, sűrűn keverve főztem, amíg a paradicsom elvált az olajtól, mondhatni, zsírjára sült. Ezalatt a víz is felforrt - beleszórtam a tésztát.
A kész lencsét a szószalaphoz adtam annyi főzővízzel együtt, hogy folyós, de azért sűrű szószféle állaga legyen. Felforraltam, közben sóztam, borsoztam, kóstolva beállítottam a sósságot. Hagytam párat rottyanni együtt, majd a tűzről levéve belekevertem a bazsalikomot is.

A kifőtt tésztát olcsó (pomace) olivaolajba forgattam. A tányéron a tésztához a szószon kívül tejfölt és reszelt füstölt sajtot adtam.

5 megjegyzés:

  1. Szia! Klassz a recept, ki is próbálnám, de nemigen tudom még használni a kuktám. Kb. mennyi idő kell a lencsének, hogy megfőjön? És annak a főzővizébe mit teszel? Köszi: Szilvi

    VálaszTörlés
  2. Szia, kukta nélküli főzéshez én beáztatnám a lencsét egy éjszakára, vagy legalább 4-5 órára. Pontos időt nem tudok mondani, de szerintem áztatva úgy háromnegyed óra alatt megpuhul - függ attól is, hogy mennyire régi, meg a szemek méretétől is. A főzővizébe nem kell semmi (nem végeztem kísérleteket, hogy sóval tényleg lassabban fő-e meg, de én mindig só nélkül főzöm a hüvelyeseket, elhiszem a hagyománynak), de ha kedved van, mehet egy-két babérlevél, vagy bármi fűszer, ami szerinted passzolna hozzá.

    VálaszTörlés
  3. Az "áztatva úgy háromnegyed óra alatt megpuhul" természetesen úgy értendő, hogy ha be volt áztatva előre, akkor úgy háromnegyed óra főzés. Inkább kevesebb, mint több.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi választ, de azt hiszem rosszul fogalmaztam. Van kuktám, csak még nem főztem benne lencsét. Mennyi ideig kell főzni a lencsét kuktában? Köszi: Sz.

      Törlés
  4. Szia,
    kuktában áztatás nélkül érdemes főzni a lencsét, és 10-14 perc alatt szokott megfőni. Az időt a teljes felforrástól, a pöfögés kezdetétől számolom; függ a lencse méretétől és korától. Szósznak nem baj, ha szétfő egy kicsit; ha kell, hogy szemes maradjon, akkor inkább kevesebb főzés, aztán legfeljebb még egy kicsit főzni kell, ha még nem elég puha a kukta kinyitásakor.

    VálaszTörlés