Analytics

2010. október 7., csütörtök

Fonott kalács

Ez a kalács a "hagyományos" húsvéti kalácsom - puha, foszlós, enyhén édes - és lényegében isteni. Most egy kicsit egyszerűsített, hétköznapiasabb verziót sütöttem belőle E. születésnapjára. Azt hiszem, a kalácsot nem nagyon kell magyarázni vagy kommentálni.

Hozzávalók

  • kb. 3 dl tej
  • kb. 2 dkg élesztő
  • 40 dkg finomliszt
  • 20 dkg félfogós liszt vagy rétesliszt
  • 5 dkg krumplipehely
  • 10 dkg cukor
  • 1 teáskanál só
  • kb. 2 evőkanál tejföl
  • 1 egész tojás és 2 tojás sárgája
  • 5 dkg vaj
  • 5 dkg margarin (vagy helyette is vaj)
Opcionális
  • kb. 5 dkg mandula és kb. 2 ek barna cukor; és/vagy
  • egy csipetnyi valódi sáfrány; vagy
  • egy darabka valódi vanília

Elkészítés

Az élesztőt a meglangyosított tejben egy kiskanál cukorral megfuttatom. (Ha sáfrányt vagy vaníliát szeretnél használni, akkor fél decit vegyél ki a tejből az élesztő belekeverése előtt, forrósítsd meg, keverd bele az illető fűszert, aztán add a tésztához, amikor összedolgozod a belevalókat.) A liszteket kimérem és megszitálom, majd összekeverem a sóval és a cukorral. Végül összedolgozom a folyadékokkal.
Nagyon lágy, de csak kicsit ragacsos tésztának kell lennie - ha szükséges, tejjel vagy liszttel változtatok az állagán. Amikor már kezd összeállni és simává válni (kenyérsütő géppel dagasztva kb. 10 perc után), akkor apránként beledolgozom a megolvasztott, de nem forró vajat és margarint. Tovább dagasztom, amíg fényes, teljesen sima, és szinte egyáltalán nem ragadós tészta lesz. Fél-háromnegyed órára meleg helyre félreteszem kelni.
Ezen a ponton a tésztát el is lehet tenni másnapra - ebben az esetben nem teszem meleg helyre, hanem dagasztás után lefedem egy darab folpackkal (úgy, hogy legyen helye növekedni), és hűtőbe teszem.
A mandulát - ha használok, mert ebben a mostani, lefényképezett kalácsban nem volt - durvára töröm vagy darálom, és elkeverem a barna cukorral. A megkelt tésztát annyi egyforma részre osztom, ahányas fonást akarok a kalácsba. (Ha hűtőben pihent, akkor fonás előtt legalább egy órát tartom szobahőmérsékleten.) A darabokat kolbászokká sodrom, megkenem egy kis tejjel elkevert tojásfehérjével, és meghempergetem a cukros mandulában.
A kolbászokat összefonom, a kalácsot sütőformába teszem, és a tetejét még egyszer megkenem tejes tojásfehérjével, és megszórom a maradék mandulával - vagy csak egy kis kristálycukorral.
A fenti hármasfonás helyett lehet négyes fonatot is készíteni - ez egy máskor készült kép:
És ugyanő készre fonva:
Ismét fél-háromnegyed órát kelesztem meleg helyen.
Közben előmelegítem a sütőt (villanysütőben légkeverés nélkül 180 fokra), és ha a kalács megkelt, beteszem sülni. 15-20 perc után alacsonyabbra veszem a hőmérsékletet (villanysütő: 160 fok). Figyelem a kalácsot, és ha barnul a teteje, letakarom alufóliával. Összesen kb. háromnegyed óra alatt sül meg.

6 megjegyzés:

  1. Szép, foszlós rész kandikál ki a kalácsból!!! Én nem mertem soha 200 fokú sütőbe berakni, általában minden kelt dolgot 17 C fokon sütöm... mindig átsül, szépen barnul... Lehet függ az individuális sütőtől is.

    VálaszTörlés
  2. :) lemaradt egy nulla a 17 után, természetesen 170 Celsius :D

    VálaszTörlés
  3. Valoszinuleg sok mulik a suton, es az enyem eleg gyenge, az az erzesem. Amikor ezt a receptet megirtam a blogra, meg egeszen uj volt a villanysuto, azelott gazsutom volt csak. Be kell vallanom, hogy a kepeken lathato kalacsot jol el is csesztem: a teteje - mint latod - tulsult, kozepe pedig nyers maradt, csak a szep foszlos reszek lettek igazan jok. Nem tudom mar pontosan, hany fokon meddig sutottem, az biztos, hogy a receptbe mar ovatosabb szamokat irtam - de meg igy is celszeru lehet mersekelni a homersekletet.

    VálaszTörlés
  4. Nagyon sok múlik a sütőn, ki kell tapasztalni mindegyiket, mert bizony okozhatnak néha bosszúságot! Rákerestem az interneten, hogy milyen az optimális hőfok az élesztősök sütésénél- ezt találtam: "Általában a sütő hőmérsékletét 160 °C és 185 °C közé állítsuk." http://www.eleszto.hu/kezdo-vagyok
    ezen az oldalon. Még én is találtam pár jótanácsot, aminek hasznát veszem :)

    VálaszTörlés
  5. Átírtam a receptben szereplő hőmérsékleteket. Eredetileg 200 fok, majd 180-ra csökkentés szerepelt benne, és a fentebbi kommentek még ehhez íródtak. Idén húsvétra a kalácsom sütését 180 fokon kezdtem, 25 perc után levettem 160-ra, további 10-15 perc után pedig kikapcsoltam a sütőt, és még 5 percig bent hagytam a kalácsot - így tökéletes lett a külszín is és a belseje is.

    VálaszTörlés
  6. De örülök neki :) Ketten összehoztuk az ideális sütési hőfokot!

    VálaszTörlés