Analytics

2011. március 26., szombat

Hummusz, azaz csicseriborsó-krém

A Közel-Kelet klasszikus kenőkéje (hű, micsoda alliteráció!) a hummusz (esetleg humusz, homosz - nem beszélek azokon a nyelveken, amelyeken a szó használatos, úgyhogy nem tudom a pontos eredeti alakot). Pár éve egyre több boltban árulnak kész hummuszt kis dobozkában - aranyárban, és ráadásul többnyire pocsék kivitelben: olyan az íze, mint a vizes lisztnek. A házilag készült valódi hummusz - csupa tartalmas és ízletes hozzávalóval - remek kenőke, vízzel vagy joghurttal felhigítva pedig salátaöntet, tésztaszósz, esetleg nyerszöldség-ropogtatnivalókhoz vagy csipszhez és ilyesmihez adható dip. És ha történetesen van otthon főtt csicseriborsó - mint nekem volt, a múltkori cshólé után -, akkor nagyon gyorsan és könnyen elkészíthető.

Hozzávalók

  • kb. negyed kiló csicseriborsó (mármint szárazon negyed kiló), puhára főzve
  • 1 púpos evőkanál szezámmag
  • 1 csapott teáskanál só
  • kb. 1 dl olivaolaj
  • 1-2 gerezd fokhagyma
  • kb. a fokhagymával egyező mennyiségű hagyma vagy zöldhagyma
  • némi víz
  • 1-2 evőkanál citromlé, esetleg a citrom húsával együtt
  • tálaláshoz: pirospaprika, petrezselyemzöld, olivaolaj, esetleg citromkarika, olajbogyó

Elkészítés

A szezámmagot öntöttvas (vagy más vastag aljú) serpenyőben kis lángon középbarnára pirítottam (6-8 perc, ha elég kicsi a láng; sűrűn vagy folyamatosan érdemes kevergetni, bár az sem baj, ha egyenetlenül pirul). A megpörkölt szezámot azon melegében a sóval együtt mozsárba öntöttem és összezúztam (azért a sóval együtt, hogy kevésbé ragadjon össze egy olajos masszává). Ehelyett a manőver helyett egy evőkanál előregyártott tahinit is lehet használni a hummuszhoz - de én olyat nem tartok itthon. Az összes hozzávalót összeöntöm egy tálban,
majd botmixerrel egyenletesre pépesítem. Közben annyi vizet töltök hozzá, hogy sűrű krémszerű legyen az állaga. Aki úgy szeretné (például mert dipnek akarja használni), készítheti hígabbra is, esetleg víz helyett joghurttal hígítva.
Az elkészült hummuszkrém tetejét dekoratívan szabálytalan mintában meghintem egy kis pirospaprikával és durvára vágott petrezselyemmel, valamint meglocsolom még egy kis olivaolajjal.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése