Analytics

2011. április 29., péntek

Pikáns zöldborsós rizottó mandulával

A rizottóban jó, ha van valami luxusjellegű, izgalmas dolog, ami feldobja az egészet. De történetesen nem volt otthon semmi erre való dolog, csak egy darabka minőségi sajt - pecorino romano - állt már egy ideje, amit rizottóhoz akartam elhasználni. Így született meg ez a kreálmány, ami különleges hozzávalók nélkül áll össze, ám kombinálva mégis luxusjellege és különleges zamata van. Megsúgom, hogy a pikantériában egy kis Becherovka is segített. Mi egytálételnek ettük, de akinek ez kevés, gazdag köretként is fogyaszthatja.

Hozzávalók

  • 33 dkg kerekszemű (arborio) rizs [lemértem, hogy direkt egyharmad kiló legyen!]
  • 1 jó marék mirelit zöldborsó (na, ezt már nem mértem)
  • 1 kis marék mandula
  • 5-6 deka vaj
  • 3-4 evőkanál olivaolaj
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 3 cl Becherovka (esetleg helyette gint vagy borovičkát is el tudnék képzelni, de ez volt itthon)
  • 2-3 babérlevél
  • 1 mokkáskanál szárított oregano
  • 1 teáskanál zöldségszárítmány
  • víz
  • 1 púpos teáskanál só
  • 4-5 dkg pecorino romano (vagy más parmezán jellegű sajt, esetleg más kemény juh- vagy kecskesajt)
  • 1/2 mokkáskanál feketebors
  • 1 teáskanál reszelt citromhéj
  • egy kis friss bazsalikom

Elkészítés

Az olivaolajat egy kis vajjal együtt feltettem melegedni, és közben kb. fél centis kockákra vagdostam a hagymát. Feltettem egy adag vizet is forrni - ezúttal egyszerű teáskannában, mivel sima vízzel terveztem öntözgetni a rizottót (de húsosok itt valószínűleg leveskockát főznének vagy csontlét, erőlevest használnának).
A forró vajas olajon üvegesre pirítottam a hagymát a babérlevéllel együtt, s közben a zöldborsót mikróban kiolvasztottam, a fokhagymát pedig vékony szeletekre vágtam. A hagymához hozzáadtam a rizst, a mandulát és a fokhagymát, és miután 2-3 percen át kevergettem szárazon, felöntöttem a némi vízzel felhígított Becherovkával.
Miután ezt elsisteregte, adtam neki 1-2 deci forró vizet is, és kezdetét vette a rizottófőzés: egy adag víz, folytonos vagy sűrű kevergetés mindaddig, amíg a rizs fel nem szívja a levet, és egészen sűrű lesz a lábas (pontosabban az én esetemben wok) tartalma, majd újabb adag víz. Egy-két vizezés után hozzáadtam a sót, az oreganót és a szárított zöldségeket is.
Amikor a rizs már szépen megduzzadt és megpuhult, de még kicsit al dente volt, kóstolva beállítottam a sósságát, majd az utolsó - kisebb - adag vízzel együtt beleadtam a vaj maradékát, a borsot és a citromhéjat, valamint a reszelt sajtot és a kiengedett zöldborsót. Ezeket jól összekevertem, majd a lángot elzártam, és lefedve még 5 percig hagytam állni.
Tálaláskor egy kis friss bazsalikommal szórtam meg a tetejét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése