Analytics

2011. november 9., szerda

Egyszerű rizottó zöldbabbal

A rizottó egyik nagy előnye, hogy fel lehet hozzá használni kis mennyiségben rendelkezésre álló hozzávalókat, például megmaradt zöldséget, vagy - az én mostani esetemben - az őszi kert utolsó, silányka szüretjét. Ezt még október eleje felé főztem, a "méteres" zöldbab utolsó pár darabjából. A rizs ezúttal a legmezeibb szupermarketi rizs volt, semmi flancos arborio. Felhasználtam hozzá egy jégkockányit a múltkor készített alapléből, és került mellé egy kis jó olivaolaj (igen, ismét van itthon), meg egy kis félgagyi, gyárilag reszelt parmezánhulladék. A végeredmény - ízletes, testet-lelket melengető egytálétel, amit mindjárt be is faltunk ebédre.

Hozzávalók

  • kb. 33 deka rizs
  • 1 kisebb fej vöröshagyma
  • 2-3 evőkanál étolaj
  • fél deci olivaolaj
  • 1 gerezd fokhagyma
  • kb. 10 deka ceruzabab vagy egyéb zöldbab
  • 2-3 babérlevél
  • kb. 1 deci vörösbor (fehérrel szebb lett volna, de vörös volt itthon)
  • 1 bő liter zöldségalaplé (vagy víz, benne egy kis zöldségszárítmány)
  • 8-10 friss bazsalikomlevél
  • csipet bors
  • 2-3 dkg reszelt parmezán

Elkészítés

Egy kis olajon megdinszteltem a finomra vágott hagymát, majd amikor kezdett üvegesedni, vele együtt a fokhagymát is. Közben feltettem forrni egy kis lábos vizet, benne némi sóval meg egy kockányival a koncentrált alaplevemből. A fokhagyma után fél perccel hozzáadtam a hagymákhoz a rizst és a babérlevelet, majd 2-3 percig kevergettem a forró olajban, amíg a szemek kimattultak.
Ezután nyakon öntöttem egy kis borral, majd miután azt felitta, egy adag - úgy másfél deci - alaplével. Folytonos kevergetés mellett főztem, és ahányszor felszívódott a lé, és már csak sűrűn folyós massza maradt az edényben, adtam neki még egy-két merőkanállal a zöldséges alapléből. A második ilyen felöntés után hozzákevertem a feldarabolt zöldbabot is.
Így főztem talán úgy 25 percig, amíg a rizsszemek megpuhultak, de maradt némi rugalmasságuk. Az alaplevem közben fogyni kezdett, de mivel ott volt benne a drága alaplé, inkább keveset tettem fel előre, nehogy aztán túl sok legyen. Így aztán a vége felé, amikor már alig maradt a láboskában valami, a rizottó felöntése után kis hideg vizet töltöttem a lábosba, majd nagyra vettem alatta a lángot, hogy felforrósodjon, mire a következő felöntés aktuális lesz.
Amikor a rizs nagyjából elkészült, az utolsó - kicsit bővebb levű - felöntés mellett hozzákevertem az olivaolajat és a reszelt parmezánt, csipet borssal és a finomra metélt bazsalikommal ízesítettem, majd jól elkeverve beállítottam a sósságát. A lángot eloltva még úgy öt percig állni hagytam fedő alatt - majd feltálaltam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése