Analytics

2011. november 19., szombat

Fejtettbableves vegetáriánus módra

A fejtettbabnak már sok éve horribilis ára van, de azért minden ősszel muszáj legalább egyszer szerepelnie a menün egy jó kis hagyományos (azaz hagyományosból vegásított) bablevesnek sok-sok zöldséggel. Erről különösebb mesélnivaló nincs is, legfeljebb annyi, hogy a babot most kuktában főztem meg a zöldségektől külön; régebben ezt kukta nélkül csináltam, és olyan is volt már, hogy a nyers babot a zöldségekkel együtt főztem puhára.

Hozzávalók

  • 1/2 kiló fejtett bab
  • 3-4 babérlevél
  • 1 fej hagyma
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • kb. 1 kiló vegyes zöldség - ízlés és kamratartalom szerint; az enyémben most volt sárgarépa, fehérrépa, karalábé, kelkáposzta, krumpli; lehetne még benne paszternák, zellergumó, vagy épp bármi más
  • 2-3 evőkanál olaj
  • 1 evőkanál pirospaprika
  • 3-4 teáskanál só
  • 1 jó csipet bors
  • 3 evőkanál liszt
  • kb. 1,5 deci tejföl
  • füstaroma
  • petrezselyemzöld, zellerzöld

Elkészítés

A babot a babérlevéllel beletettem a kuktába, felöntöttem annyi vízzel, hogy bő duplán ellepje, majd megfőztem: a kukta üzemi hőmérsékletre emelkedésétől 10 percig főztem, majd a lángot eloltva hagytam további kb. 10 percig hűlni a szelep kinyitása nélkül. Ettől a bab amolyan al dente szintre főtt.
Időközben megtisztítottam és felvagdostam a zöldségeket. Méret és alak tetszés szerint; érdemes a puhább, hamarabb fővő dolgokat nagyobb darabra vagdalni.
Az olajon pirítani kezdtem a felaprított hagymát, majd amikor megüvegesedett, hozzáadtam a felszeletelt fokhagymát is. További 1-2 perc pirítás után megszórtam pirospaprikával, elkevertem, majd beleadtam az előkészített zöldségeket: egy kisebb adagot jól elkevertem, mielőtt odakapott volna a paprika, majd jött bele a többi. 3-4 percen át nagy-közepes lángon, sűrűn kevergetve izzasztottam-pirítottam a zöldségeket, majd felöntöttem vízzel (jó két liter lehetett), megsóztam, és nagy lángon felforraltam. Forrástól 4-5 percet főztem, majd hozzáadtam az előfőzött babot a főzővizével együtt. Ha keményebbre sikerült volna a bab, előbb, ha puhábbra, később tettem volna a zöldségekhez.
A teljes kotyvalékot további 10-15 percig főztem kis lángon, lefedve, olykor megkavarva. A végén a lisztet simára kevertem egy kis vízzel, belekutyultam a tejfölbe, majd az egészet belehabartam a levesbe. Megízesítettem borssal és egy kis füstaromával, újra felforraltam, és hagytam még egy percet rotyogni. Közben kóstolva beállítottam a sósságát, majd végül megszórtam durvára metélt petrezselyen- és zellerzöld keverékével. A tányérban további tejföllel gazdagítottam.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése