Analytics

2011. december 6., kedd

Muszaka, vagy valami olyasmi

Ez egy meglehetősen komplikált kaja.Viszont jó sok minden benne van: akár önmagában is fogyasztható, de olyan gazdag, hogy azért valami köretet kíván még - jó lenne rizzsel, de mi csak egyszerűen kenyeret ettünk hozzá. A rendes görög muszakába darált húst - optimális esetben bárányhúst - tesznek. Vega verzióban találkoztam már babos muszakával meg olyannal is, amiben nem volt semmi "húspótló". Most egy olyat készítettem, amiben lencse szerepel.

Hozzávalók

  • kb. 80 dkg padlizsán
  • 3 kis szem krumpli (sacc 15 dkg)
  • olaj
  • kb. 1 dl tejföl
  • kb. 5 dkg olcsó füstölt sajt
A töltelékhez:
  • kb. 10 dkg (száraz) lencse
  • 1 nagy fej vöröshagyma
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 2 babérlevél
  • 1 teáskanál oregano
  • 4-5 evőkanál sűrített paradicsompüré (kb. 1 dupla-kisdoboznyi)
  • csipetnyi feketebors
  • egy kis petrezselyemzöld
A szószhoz:
  • 3 evőkanál liszt
  • kb. 3 deci tej
  • 2-3 evőkanál reszelt parmezán (dobozos utánzat)
  • csipetnyi fehérbors
  • jó csipetnyi reszelt szerecsendió

Elkészítés

A lencsét külön főztem meg kuktában, több dolog is készült belőle, amint az mostanában látható volt a blogon. Krumplit szintén főztem egy nagyobb adagot héjában: egy részével a muszakát gazdagítottam (de ez elhagyható), a nagyját meg félretettem más nemes célra. A padlizsánt kb. egy centi vastag karikákra szeleteltem, majd a karikákat lesózva állni hagytam úgy fél órát. Közben egyszer-kétszer átforgattam, majd a végén jól kinyomkodtam: 8-10 szeletet a két tenyerem közé vettem, aztán szorítottam, amíg csöpögött belőle a lé.
A kinyomkodott szeleteket kevéske olajon (több adagra osztva, mindig egy rétegben) megpirítottam. Nem kell teljesen készre sütni őket ilyenkor, csak nagyjából puhuljanak meg, és kapjanak valamennyi színt. Ez segít megelőzni, hogy a padlizsán - ahogy mondani szoktam - csigaszerűvé váljon: a lesózás, és a magas hőfokon olajosan sütés biztosítja, hogy szép puha legyen a végére.
A padlizsán előkészítése közben nekiláttam a paradicsomos lencsének is. A kockára vágott hagymát némi olajon pirítani kezdtem, majd amikor már barnulgatott, hozzáadtam a fokhagymát és a babérlevelet is. Újabb két perc pirítás, majd nyakon öntöttem paradicsompürével, megfűszereztem oreganóval és borssal, és sűrűn kevergetve bepirítottam, amíg megsötétedett és elvált az olajtól. Ekkor hozzáadtam a főtt lencsét is, összemelegítettem, picit megsóztam (nem nagyon, mert a padlizsán igen sós lesz), és petrezselyemmel is megízesítettem.
Az előkészületek harmadik lépéseként besamel-jellegű szószt főztem. 2-3 evőkanálon kb. 3 percig pirítottam a lisztet sűrű kevergetés mellett, majd a tűzről levéve apránként - folyton simára keverve - hozzáadtam a tejet. Végül visszatettem a tűzre, belekevertem a reszelt sajtot és a borsot, szerecsendiót, majd igen sűrű kevergetés mellett összeforraltam, hogy jól besűrűsödjön.
Most már nincs sok munka hátra. Be is gyújtottam a sütőt, előmelegítettem 200 fokra. Egy tűzálló tál aljába leraktam a padlizsánkarikák felét, majd erre ráöntöttem a lencse felét.
A lencse elsimítása után a karikára vágott krumpliból raktam egy réteget, és ezen egy kis tejfölt kenegettem szét.
Ezután jött a lencse másik fele, majd ennek szétterítése után a maradék padlizsán. Az egészet nyakon öntöttem a szósszal, és azt is szép egyenletesen szétterítgettem.
A legtetejére szórtam egy kevéske durvára reszelt sajtot, majd az egész rakományt az előmelegített sütőben kb. háromnegyed órán át sütöttem.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése