Analytics

2011. december 11., vasárnap

Pesztós pödröny

Egy kis sós rágcsálnivaló, amit egy családi összejövetelre vittem magammal. Én amolyan csemegének szántam, de kicsit inkább péksüteményszerű lett (lényegében pizzatésztából van). Magában is finom volt, de főtt étel mellé is harapdáltunk belőle kenyér helyett. Mindenképpen sikert aratott. Ízletesebb, csemegeszerűbb változathoz talán kicsivel több pesztóval is lehetne készíteni. Aminek kapcsán mindjárt meg is jegyzem azt a tökéletesen érdektelen dolgot, hogy úgy döntöttem, a pesztót mostantól magyar szónak tekintem, és magyarosan írom az eddigi pesto helyett...

Hozzávalók

  • 50 dkg kenyérliszt
  • kb. 2,5 deci víz
  • kb. 2 dkg élesztő
  • 2 púpos teáskanál só
  • kb. 8 dkg margarin
  • 2 evőkanál pesztó,
  • kb. 1 deci olivaolaj
  • 3-4 evőkanál vegyes mag (szezám, napraforgó, vagy ami tetszik)
  • 2 evőkanál tej

Elkészítés

A tésztához valókat - a margarinig bezárólag felsoroltakat - bedobáltam a kenyérsütő gép üstjébe (a margarint csak úgy hidegen, de vékony szeletekre vágva), és lágy tésztát dagasztottam belőle. Azaz valójában házi kovászt használtam az élesztő mellett, a fentieknél kevesebb liszttel és vízzel. Ezért az itt szereplő mennyiségek csak tippszerűek; a lényeg, hogy kifejezetten lágy, de nem folyós, és némi dagasztás és a margarin elkeveredése után már egyáltalán nem ragadós tészta legyen belőle. Ha kézzel dagasztod gép helyett, akkor érdemes lehet a margarint felolvasztani, vagy legalábbis szobahőmérsékletűt használni.
A kidagasztott tésztát egy órán át kelni hagytam, majd lisztezett pultra borítottam, és előbb kézzel nyomkodva, utóbb sodrófával kinyújtottam egy bő centi vastag, nagyjából téglalap alakú formára. A pesztót elkevertem az olivaolajjal, és ezzel a kutyulékkal szépen megkentem a téglalap tetejét, majd a két szélét behajtottam a középvonalig, és úgy húzogattam a tésztát, hogy nagyjából össze is záródjon. Ezt kézzel kilapogattam, nyújtottam rajta valamennyit (de nem sodrófával), majd ismét megkentem pesztós olajjal a tetejét, és - ugyanabban az irányban - még egyszer behajtogattam. Közben szükség szerint liszteztem alatta a pultot és a tészta tetejét. Megint egy kis lapogatás, megint egy megkenés, és most az előzőre merőleges irányban hajtogattam be a széleit középre. Az így kapott csomagot kb. negyed óráig pihentettem, hogy ernyedjen egy kicsit, majd előbb kézzel, utóbb sodrófával ismét kinyújtottam, és újra hajtogattam. Azt hiszem, ekkor már csak két hajtogatásnyira futotta a pesztós keverékből, és ez bőven elég is volt.
Az utolsó hajtogatás után ismét egy kicsit pihentettem, majd sodrófával hosszúkás, kb. 15 centi széles téglalapot közelítő formára nyújtottam. A tetejét megkentem egy kis tejjel (vegán verzióban vízzel), hogy ragacsosabb legyen, majd meghintettem a magkeverékkel, és belenyomkodtam egy kicsit. A sütőt előmelegítettem 220 fokra. A téglalapból keresztben 2-3 centi széles csíkokat vágtam pizzavágó koronggal. Amikor egy csíkot levágtam, hosszában megpödörtem, majd az előkészített tepsire raktam.
A fenti mennyiségből két nem túl sűrűn megpakolt nagytepsinyi pödröny lett; kb. 20 percig sütöttem őket a forró sütőben, valamivel félidő után megcserélve az alsó és a felső tepsit.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése