Analytics

2012. június 3., vasárnap

Túrós lepény


Egy kis magyar klasszikus az én verziómban. Még nem sütöttem ilyet, tehát az "én verzióm" nem valami bevált, alaposan kikísérletezett recept, inkább csak amolyan rögtönzés, amit kitaláltam, miután megnéztem néhány receptet a neten barackos pitére meg lepényre. Finom lett, de még nem tudom, ugyanígy fogom-e készíteni, ha legközelebb is hasonlót csinálok. Annyi bizonyos, hogy a valódi vaníliarúddal itthon illatosított porcukor meg a tavaly eltett kardamomos sárgabaracklekvár jót tettek neki, a tojáshabos túrós töltelék pedig kellően könnyű lett.

Hozzávalók

A tésztához
  • 40 dkg finomliszt
  • 20 dkg margarin
  • 10 dkg kristálycukor
  • 2 tojás sárgája
  • kb. fél deci tejföl
  • csipet só
A töltelékhez
  • fél kiló túró
  • 1 egész tojás
  • 10 dkg vaníliás porcukor
  • kb. 1,5 deci tejföl
  • fél citrom héja
  • 2 tojás fehérje
  • 1 csipet só
  • 4-5 evőkanál lekvár
Továbbá
  •  csipet margarin a tepsi kikenéséhez
  • egy marék rétesliszt a tepsibe és nyújtáshoz

Elkészítés

A tésztához valókat a tejföl kivételével beledobáltam a turmixgépbe (a margarint kb. félcenti vastag szeletekre vágva), és összepulzálgattam, amíg morzsaszerű lett. Hozzáadtam a tejfölt, és azt is a géppel kevertem, amíg nagyjából összeálló, de még morzsálódó tészta lett belőle. Ehhez valamivel több vagy kevesebb tejfölre is szükség lehet a tojások mérete meg a liszt minősége függvényében. A tésztát kiöntöttem a pultra, kikapartam, ami a gép kelyhébe ragadt, és gyorsan, de viszonylag alaposan összegyúrtam. Így gyúrás után már teljesen össze kell állnia a tésztának. A gombócot egy jó órára hűtőszekrénybe tettem.
A töltelékhez valókat a lekvár és a tojásfehérje kivételével szintén a turmixgépbe dobtam (nem baj, ha maradt benne némi tésztanyom), és úgy-ahogy simára kevertem.
A pihentetett tészta szemre mért kétharmadát kinyújtottam szűk fél centi vastagra (közben rétesliszttel porozva). Így egy kicsit nagyobb lett, mint a kb. 25x35 centis tepsim, amit kivajaztam és kihintettem rétesliszttel. A tésztalapot a tepsi aljába egyengettem, ami a szélén felhajtva túllógott, azt levágtam és hozzácsaptam a félretett harmadhoz.
A sütőt begyújtottam 200 fokra. A félretett két tojásfehérjét egy csipet sóval kemény habbá vertem, és ezt beleforgattam a túrós krémbe. A krémet a tepsibe töltöttem, és a tetejére kanalaztam egy kis házi baracklekvárt, kicsit belekevertem a krém felső rétegébe, majd elegyengettem. (Eredetileg a tésztalapra akartam kenni a lekvárt, és arra tenni a krémet - de erről elfeledkeztem.)
A maradék tésztát 3-4 mm vékonyra nyújtottam, és pizzavágóval szűk centi széles csíkokra szabdaltam. A csíkokból rácsmintát raktam a krém tetejére.
A süteményt beraktam az előmelegített sütőbe, és összesen kb. 60 percet sütöttem, az első 15 perc után levéve 180 fokra a hőmérsékletet.
Kb. fél óra hűlés után könnyen ki lehetett venni egyben a tepsiből, és deszkán felszeletelni.
Másnap teljesen kihűlve talán még jobb volt.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése