Analytics

2012. június 29., péntek

Grillezett cápafalatok kaporszósszal

Mirelit cápaszeletből készült ez az egyszerű de finom sült halétel. Nem valódi grillen csináltam, hanem serpenyőben - de el lehetne ezt játszani szabad tűzön vagy kontaktgrillben is. A cápát azért szeretem, mert nincs neki igazán halíze - mások esetleg pont ezért nem szeretik. Van neki még egy nagy előnye: mivel porcoshal, nincs szálkája sem. Volt szerencsém életemben néhányszor frissen fogott fiatal cápát enni tengerparton, és hát bizony, az nagyon finom dolog. Ezek az itthon kapható mirelit cápaszeletek viszont eléggé kiábrándítóak. Eleve is darabokra voltak törve a fagyasztott darabok, ezért vágtam végül szét kisebbekre; emellett hihetetlen mennyiségű víz (azaz jég) volt rajta és benne. A zacskóra 900 gramm volt írva; az apró betűben ott szerepelt, hogy a lecsorgatott súlya 770 gramm lesz. Hát, én nem mértem le, de az biztos, hogy kettőnknek csak szűkösen volt elég ez az adag, vagyis a gerincdarabok és mócsingszerű izék kidobása és a víztelenítés után valójában inkább a fél kilóhoz lehetett közel, mint a 77 dekához. No mindegy: kissé drága ebéd volt így, de egyszer belefér.

Hozzávalók

A halhoz
  • mirelit cápaszelet (mennyiséget lásd a bevezetőben) vagy más húsos hal
  • két evőkanál olivaolaj
  • két gerezd fokhagyma
  • 1/2 mokkáskanál kurkuma
  • 1/2 mokkáskanál só
A szószhoz
  • három evőkanál olivaolaj
  • egy kis csokor kapor
  • egy még kisebb csokor metélőfokhagyma (helyette fokhagymazöld, vagy fél gerezd fokhagyma és egy kis hagyazöld)
  • 2 csapott evőkanál liszt (én valójában kukoricakeményítőt használtam, de így nem valami gusztusos, nyúlós állaga lett a szósznak - finomlisztet ajánlanék inkább)
  • kb. 2 deci víz
  • egy mokkáskanál só
  • 2 evőkanál citromlé
  • 3 evőkanál kefír

Elkészítés

A halat kiolvasztottam, óvatosan kinyomkodtam belőle a fölösleges vizet, megtisztítottam, darabokra vágtam. Egy lapos edényben összekevertem az olivaolajat a fűszerekkel, majd beleforgattam a cápát, és félretettem ebédig (legalább egy órát érdemes neki adni).

A szószhoz a zöldfűszereket finomra összemetéltem. Egy lábaskában felforrósítottam az olivaolajat, és beledobtam a zöldfűszerkeverék felét. Egy gyors kavarintás után felöntöttem egy kis vízzel. A maradék vizet apránként adagolva simára habartam a liszttel, majd ezt is hozzáöntöttem a készülő szószhoz. Megsóztam, felforralva hagytam besűrűsödni (ha túl sűrű lenne, most lehet további vízzel hígítani). Eloltottam alatta a lángot, majd belekevertem a zöldfűszerek másik felét, a kefírt és a citromlevet. Beállítottam a sósságát, majd félretettem.
Egy vastag aljú, lapos, teflonbevonatú serpenyőt kikentem pár csepp olajjal, majd közepes-nagy lángon nagyon forróra hevítettem. Rápakoltam a cápafalatokat. Kb. három perc sülés után egyenként megforgattam őket, és adtam még 2-3 percet a másik oldaluknak is.
Natúr főtt rizzsel tálaltam. Elmesélem még, hogy ez történetesen épp aznap készült, amikor először permeteztem a szőlőt a tavaszi lemosó óta - permetezés előtt pedig szedtem róla egy tucat levelet tölteni. A rizs és a kaporszósz maradékát este összekevertem, adtam hozzá egy kis apróra vágott füstölt sajtot, mentát és borsot, majd blansírozott szőlőlevélbe töltöttem (lásd a tavalyelőtti töltött szőlőlevelemet). Egy kis olivaolajjal és egy kis borral meglocsolva, fóliával lefedve 30 percet sütöttem 180 fokos sütőben. De nem fényképeztem le.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése