Analytics

2012. június 14., csütörtök

Hasselback - hajában sült krumpli másképp

Rég kacérkodom már a hasselback krumplival, korábban még sohasem csináltam ilyet. De nagyon guszta kivitele ez a klasszikus hajában sült krumplinak, és jó gazdagon is el lehet készíteni. Be kell mindjárt vallanom, hogy a szépsége ellenére ez az első - viszonylag gazdagos - kísérletem nem annyira jött be, alább leírom majd, hogy miért. Finomnak finom lett, de legközelebb a vajat és a sajtot máshogy használnám fel, ha használnék hozzá.

Hozzávalók

  • krumpli (közepes, lehetőleg hosszúkás szemek)
  • vaj
  • sajt
Mennyiségeket nem írok; én hét szem krumplit használtam, amik együtt egy bő kilót nyomhattak. Ehhez saccra öt deka vaj és tíz-tizenöt deka sajt ment el, de a sajtot elég spórolósan használtam. Egyébként két különböző sajtot tettem bele: cheddart és füstölt mozzarellát, kb. fele-fele arányban.

Tálaláshoz
  • tejföl
  • zöldfűszer

Elkészítés

A megmosott krumplikat deszkára téve vékony (2-3 mm) szeletekre hasogattam, de úgy, hogy minden krumplinak az alja (pár mm vastagon) egyben maradjon. Ehhez segédeszközt nem használtam; ahol ilyen receptek vannak a neten, ott általában azt ajánlják, hogy tegyük egy fakanálba a krumplit, és az majd megakadályozza, hogy tövig vágjuk. Én ezt nemigen tudom elképzelni, leginkább azért, mert életemben nem volt akkora fakanalam, aminek az öblébe beleférne egy normális méretű krumpli, de azért sem, mert szerintem sokkal nehezebb lenne stabilan tartani a krumplit egy kanállal együtt, miközben szeletelgetek. Ennél sokkal jobbnak tűnik az a javaslat, hogy a deszkára tegyünk a krumpli két oldalára egy-egy evőpálcikát, és így végezzük a bevagdosást. Tehát ha nem bízol a késügyességedben, akkor szerintem ezt próbáld ki.
Lényeg a lényeg: a krumplikat beirdaltam. Ezután bekapcsoltam a sütőt, és előmelegítettem 200 fokra. A vajból kb. 2x2, a sajtból kb. 3x3 centis hasábokat vágtam le, a hasábokat pedig vékonyra szeleteltem (amilyen vékonyra lehetett - a vajnál ez 1-2 mm, a sajtnál 2-3 mm; a vajnak jó hidegnek kell lennie hozzá). Ezeket a lemezkéket beletöltöttem a krumplik réseibe: egy sajt, egy vaj, egy sajt, egy vaj. A megtöltött krumplikat tepsibe raktam és megsóztam a tetejüket.

Egy jó órán át sütöttem őket. A hőmérsékletet 20-25 perc után levettem 180 fokra, de egy idő után visszacsavartam 200-ra, mert nem sültek elég gyorsan. Az utolsó 5 percben már csak az eloltott sütőben hagytam ott a hasselbackot. A sütés folyamán három alkalommal kivettem a tepsit a sütőből, és egy konyhai ecsettel felszedegettem a kifolyott vajat, és rákenegettem a krumplik tetejére.
Közben tejfölt kevertem össze egy kis aprított zeller- és zöldhagymazölddel meg némi sóval. Ezt adtam a megsült krumpli mellé - így lett belőle komplett vacsora.
No most a tanulság. A vaj állandó szétfolyása zavaró volt; a cheddar teljesen elolvadt és kifolyt a krumpliból, a mozzarella meg részben elolvadt, de a füstölt részei inkább csak keményedtek. A krumpli íze jó volt, de máskor inkább a klasszikus hasselback megoldásnál maradok. Ez olyasmi lenne, hogy nem töltök a krumplikba vaj- és sajtszeleteket, hanem sütés előtt beforgatom őket (ízlés szerint fűszerezett) olajba vagy olvasztott vajba, ha pedig sajtot akarok hozzá, akkor azt csak a sütés utolsó 10 percében adom hozzá: reszelt sajtot szórva a majdnem készre sült krumplik tetejére.

2 megjegyzés:

  1. Hű ez valami oltári jól néz ki. Ki is akarom próbálni, de nem baj hogy rajta marad a héja? Mi a hajában sült krumplit mindig meg szoktuk pucolni evés előtt. Vagy ez valamilyen speciális fajta krumpliból van?

    VálaszTörlés
  2. Szia,
    mi mindig megesszük a krumpli héját, sütve is, főzve is. Ha valami ronda, rücskös héjú ókrumpli, akkor részben vagy egészben meghámozom, egyébként véletlenül sem. Az íze finom, és jót tesz a bélnek is a rost. De van, aki nem szereti - ha idegenkedsz tőle, hámozd csak meg.

    VálaszTörlés