Analytics

2010. december 24., péntek

Borban főtt gomba

Úgy látod, sok gombát eszünk mostanában? Jól látod. Valahogy így alakult. Ezt a receptet már régóta szerettem volna kipróbálni; az eredeti ötlet innen származik. Elég erősen adaptáltam: kapormag helyett köménymagot (egyébként ember legyen a talpán, aki vak kóstolásra megkülönbözteti őket), húsleveskocka helyett zöldségszárítmányt (bio zöldségmix - mint a vegeta só nélkül) és nátrium-glutamátot tettem bele, Worcestershire-szósz helyett pedig egy kis szójaszószt. Nem karácsonyra készült, hanem jóval korábban, de szándékosan az ünnep előnapjára időzítettem a megjelenést. Főételnek kicsit sovány volt, viszont nagyon el tudnám képzelni egy gazdagon rakott ünnepi asztalon több köret és saláta egyikeként. Kihűlés után szeletekre vágva szendvicsben ettük meg a maradékot, úgy is finom volt.

Hozzávalók

  • 1/2 kg apró barna csiperke
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 3 mogyoróhagyma
  • kb. 5 dkg vaj
  • kb. 3 dl vörösbor
  • kb. 3 dl víz
  • 1 csapott evőkanál zöldségszárítmány
  • 1 mokkáskanál szójaszósz
  • 1 csipet só
  • 1 csipet nátrium-glutamát
  • 1 csipet frissen őrölt bors
  • 1 csipet egész köménymag

Elkészítés

A gombát megmostam, és a tönkök alját levagdostam - de egyébként egészben hagytam minden gombafejet. A fokhagymagerezdeket és a mogyoróhagymát megtisztítva egészben hagytam.
Ezután az összes felsorolt hozzávalót belezúdítottam egy fazékba, feltettem főni, felforrás után levéve a lángot egészen kicsire, és lefedve az edényt.
És főztem.
Aztán tovább főztem.
Meg még tovább főztem.
Összesen 9 órán át főztem.
Igen, 9 órán át.
Ezt mondta az eredeti recept.
Igaza volt: érdemes volt.
Az utolsó kb. 2 órában fedő nélkül főztem.
Az utolsó 10 perc előtt még egy kicsit megsóztam, belekóstolva a levébe.
Amennyi lében eredetileg feltettem, azt éppen nem főtte el (de a 3 deci víz fent a listában csak sacc - szemre raktam bele a vizet). Ha nagyon elfőtte volna, akkor vízzel pótoltam volna; ha túl híg maradt volna, akkor pedig hamarabb levettem volna a fedőt, vagy nagyobbra csavartam volna a lángot.
A lényeg, hogy a végére viszonylag kevés, de azért folyékony állagú leve maradjon.
A hagyma és a fokhagyma ekkorra teljesen szétfőtt, csak valami mennyeien finom, sötétbarna szósz maradt a szintén sötétbarnára főtt gombán.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése