Analytics

2010. december 10., péntek

Pirított gomba

Egyszerű, zamatos, laktató kis étel, amit vacsorára ettünk pirítós kenyérrel. Tavaszi-nyári szabadtéri főzéshez is jó lehet - valahol Lengyelországban vaslapon pirítottak hasonlót a turistáknak. Én most lecipeltem hozzá a padlásról az öntöttvas wokot: jó egy éve lakunk már itt, de konyhaszekrényünk még azóta sincs, és a konyhaeszközök egy részének nincs helye, csak ládában lakik a padláson. Vissza is vittem főzés után - de a pirított gomba megérdemelt egy jó, súlyos vasedényt. A mennyiség duplájára nyugodtan felszorozható (a lenti adag kettőnknek kissé szűkös vacsora lett), de nagyobb mennyiséget már nem érdemes egyszerre csinálni, legfeljebb valami ipari méretű felszereléssel - túl sok gomba csak főni tudna, nem pirulni.

Hozzávalók

  • 25 dkg apró gomba (barna csiperke)
  • 2 gerezd fokhagyma
  • 1 szál zöldhagyma
  • 2 evőkanál olaj
  • 4-5 dkg vaj
  • 1 mokkáskanál só
  • 1 csipet bors
  • 1/2 dl vörösbor

Elkészítés

A gombát megmostam, a tönkök tövét levágtam, majd az egész gombákat hosszában negyedbe - a kisebbeket félbe, a legkisebbeket sehányba - vágtam.
A szép nagy öntöttvas wokot feltettem a legnagyobb lángrózsán nagy lángra, és jó alaposan felhevítettem. Töltöttem bele egy kis olajat, és annak a szagát figyeltem: amikor még nem füstölt, de már kezdett égettszerű szaga lenni, akkor ítéltem jónak a hőmérsékletet. Hevítés közben a fokhagymát és a zöldhagyma fehér részét hozzákarikáztam a gombához, a zöldjét pedig a petrezselyemmel együtt durvára metéltem.
A tüzes wokba belezúdítottam a hagymás-fokhagymás gombát a vajjal együtt, és továbbra is a lehető legnagyobb lángon, kevergetve pirítottam, amíg levet kezdett ereszteni (3 perc). Ekkor megsóztam, megborsoztam, nyakon öntöttem egy kis borral, majd még 3-4 percig folyamatosan kavargatva főztem. Végül elzártam a lángot, majd hozzákevertem a petrezselyem és a hagyma zöldjét.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése