Analytics

2011. január 31., hétfő

Indiai gombás zöldborsó

Indiában nemigen szokás gombát enni. Bizonyos vallási irányzatokban egyenesen tilos - feltehetően eredetileg éppen azért, mert kevés az ehető gombafaj, és könnyen összetéveszthető az ártalmasakkal. Hindíül igazából még szó sincs rá. A gombát tartalmazó indiai receptekben általában khambh (angolosan gyakran khumbh, és a végéről a h-t sokszor lehagyják) névvel illetik a gombát, ami - azt hiszem - valami közép-indiai nyelven van, és annyi bizonyos, hogy az "oszlop" jelentésű szanszkrit szóból származik. Hindíül pedig vagy az ősi mushroom szót használják rá, vagy becses indiai nevén kukurmuttínak hívják, ami - ne finomkodjunk - bizony: kutyaszart jelent. Bizonyos tájakon - főleg alacsony hegyvidékeken - a népi konyhákon gyakran szerepel a gomba, és persze a modern városokban ugyanúgy megtalálható a zöldségesnél és a hipermarketben a termesztett csiperke, mint a világon másutt, de viszonylag új, különleges ételnek számít, mondjuk úgy, mint nálunk az avokádó. A közelmúltban búcsúztattuk az ELTE indiai vendégtanárát (néhány évenként váltják egymást a kiküldött tanárok), és ő említette, hogy a gombapörkölt nagyon bejött neki a magyar ételek közül, és indiai vendégeknek is többször főzött már, és nekik is ízlett. Én meg ekkor jöttem rá, hogy a magam részéről indiai módra gombát még sohasem főztem. Íme: itt az első próbálkozásom: khambh matar maszálá, vagyis fűszeres zöldborsó gombával.

Hozzávalók

  • 35-40 dkg gomba (én fél kiló gomba kalapjait használtam; a tönkökből meg pár törött kalapból gombás táska készült)
  • 40-50 dkg mirelit zöldborsó
  • 5-6 evőkanál olaj
  • 3 kis fej vöröshagyma
  • kb. 5 centis darab gyömbér
  • 4-5 gerezd fokhagyma
  • 1 kicsi nyers, atomerős csilipaprika
  • 1/2 mokkáskanál durvára tört, szárított piros csili
  • 1/2 mokkáskanál édeskömény (helyette: ánizs)
  • 1 rudacska fahéj
  • 4-5 szem szegfűszeg
  • 4-5 szem kardamom
  • 1 teáskanál kurkuma
  • 1 teáskanál őrölt koriander
  • kb. 1 dl sűrített (nem legsűrűbb fajta) paradicsom
  • 1 púpos teáskanál só
  • kb. 1 dl tejföl
  • 1 teáskanál garam maszálá
  • tálaláshoz durvára vágott petrezselyemlevél egy kis hagymazöldjével

Elkészítés

Előkészítés gyanánt a gombakalapokat félbe, majd keresztben vastag (3-5 mm) szeletekre vágtam. A hagymát, gyömbért, fokhagymát és csilipaprikát finomra aprítottam.
Teflonos wokban nagy lángon nagyon forróra melegítettem kb. 2 evőkanál olajat, és ebbe beleszórtam a gombát, és vele kb. egy evőkanálnyit a hagymás-gyömbéres keverékből. A lehető legnagyobb lángon, időnként megkeverve pirítottam kb. 3 percig, amíg a gomba levet eresztett. Ekkor az edényből áttöltöttem egy mélytányérba, és félretettem.
A wokot visszaraktam a tűzre, töltöttem bele még 3-4 evőkanál olajat, és ezen pirítani kezdtem a hagymás nyerskeveréket a fahéjjal, édesköménnyel és a száraz csilipaprikával. Amikor átforrósodott, a lángot kicsire vettem, és kb. 5 percig lassan pároltam. Közben a szegfűszeget és a kardamomot mozsárban megtörtem (a kardamom héját némi enyhe törés után szépen ki lehet venni és kidobni), és ezt is a piruló fűszerkeverékhez adtam. Végül hozzákevertem a kurkumát és a koriandert, majd a paradicsompürét. A paradicsommal együtt közepes lángon újabb 3-4 percig pirítottam, amíg a paradicsom színe besötétedett, és elvált az olajtól.
Ekkor felöntöttem kb. fél liter vízzel, megsóztam, és hozzáadtam a mirelit zöldborsót. Az egészet nagy lángon felforraltam, majd forráskor hozzátettem a félrerakott gombát a levével együtt, és még 3-4 percig rotyogtattam együtt. Végül hozzáadtam a tejfölt és a garam maszálát, és még egyet rottyantottam rajta.
Tálalás előtt megszórtam petrezselyem és zöldhagyma zöldjével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése