Analytics

2011. január 3., hétfő

Thai-jellegű tésztás mindenféle

Igazi thai ételt még életemben nem ettem, csak Indiában meg Magyarországon adaptált dolgokat. Ez itt az én adaptációm, amit a pillanat szült: gyorsan szerettem volna valami finomat és könnyűt, de azért laktatót készíteni. Ilyenkor gyakran a kínai stílusú pirított tészta nálunk a megoldás - de most valami izgalmasabbat akartam, és volt itthon mindenféle dolog, úgyhogy rakhattam bele mindenből egy kicsit. A fűszerezés pedig tájjellegű - akarom mondani, thai jellegű lett.

Hozzávalók

A tésztához
  • 1/2 kg száraztészta (én ilyesmihez a capellini nevű, spagettinél vékonyabb száltésztát szeretem használni, de bármi egyéb is megteszi, meg persze lehet drága keleti tésztát is venni)
  • 1 púpos teáskanál só
  • 1 mokkáskanál borecet
  • 3 evőkanál olaj
A rávalóhoz
  • 1 fej hagyma
  • 1 szép szál zöldhagyma (pontosabban én két kicsírázott vöröshagyma zöldjét használtam)
  • 3 centis darab friss gyömbér
  • 1 teáskanál durvára vagdalt nyers, piros csilipaprika
  • 3 gerezd fokhagyma
  • 10 dkg tofu
  • 1 szál sárgarépa
  • 1 kaliforniai paprika negyede
  • maréknyi mirelit zöldborsó
  • maréknyi durvára vágott kínai kel (a leveles részéből)
  • maréknyi mángoldszár (ősszel lefagyasztottam egy csomó mángoldot; a szárát külön, feldarabolva fagyasztottam le, kellemes zöldség ez is önmagában) - helyette pl. pár szál spárga, vagy a kínai kel ropogós, vastag szárrésze, vagy bármi, ami épp akad otthon
  • maréknyi tisztított, fagyasztott garnéla
  • 3-4 evőkanál olaj
  • 1 mokkáskanál vörös sárkány szósz - helyette 1-2 evőkanál gyári csiliszósz, lehetőleg valami keleti jellegű, fokhagymás megoldás, de végső esetben egy evőkanál Erős Pista is megteszi
  • 1 evőkanál mogyoróvaj
  • 1 evőkanál szójaszósz
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál szárított gyömbér
  • 1 csapott mokkáskanál szárított lestyán
  • késhegynyi nátrium-glutamát
  • 2-3 dl víz
  • 3-4 evőkanál citromlé

Elkészítés

A hozzávalók előkészítésével kezdtem, hogy ne a gyors sütés-főzés közepette kelljen ezzel tölteni az időt. Felraktam a tésztának egy nagy fazék főzővizet sóval és borecettel. Zöldségdarabolás közben időnként ránéztem, és amikor felforrt, beleraktam a tésztát, amikor pedig megfőtt, leszűrtem, és elkevertem olajjal, hogy ne ragadjon nagyon össze.
A hagymát félbe, majd hosszában szeletekre vágtam. Hozzávágtam a zöldhagyma fehér részét, a zöldjét pedig finomra vagdosva félretettem. A gyömbért, a fokhagymát és a csilipaprikát finomra összeaprítottam. A tofut 3-4 mm széles, kb. 2 centi hosszú hasábocskákra vágtam. A sárgarépát hosszában félbe, a feleket vékony (3-4 mm) csíkokra, majd ezeket 2-3 centi hosszú lapocskákra daraboltam. A vastag húsú, piros kaliforniai paprikából keresztben vékony (1-2 mm) karikákat vágtam, majd ezeket lefektetve felvágtam kisebb darabokra. A kínai kelt durva szalagokra vágtam, a többi hozzávalóm pedig már eleve megfelelő szerkezetű volt.
Teflonos wokban a lehető legnagyobb lángon olajat forrósítottam, és amikor már teljesen tüzesre hevült, beledobtam a hagymát. Gyors keverés, majd fél perc után hozzáadtam a fokhagymát, gyömbért, csilit, valamint a tofudarabkákat. 2 perc kavargatva pirítás után ezek kapnak némi színt és megduzzadnak - ekkor beleadtam a felszeletelt répát, és még kb. 2 percig pirítottam az egyveleget.
Ezután belezúdítottam a mirelit zöldségeket és a garnélát - innentől már inkább csak főzésnek nevezhető a művelet, nem pirításnak. Hagytam továbbra is nagy lángon, sűrűn kevergetve, és szépen beleadagoltam a hátralevő szószokat, fűszereket, ízesítőket a citromlé kivételével.
Amikor a fagyasztott cuccok kiolvadtak, és kezdett ismét pirításra emlékeztetni a folyamat, felöntöttem annyi vízzel, hogy legyen valami látható leve, és - továbbra is nagy lángon kavargatva - hagytam még egyszer felforrni.
Végül a láng eloltása után meglocsoltam citromlével, és tányérra szedés után megszórtam a zöldhagyma aprított zöldjével.

Szöveg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése