Analytics

2011. augusztus 1., hétfő

Egybesült karfiol

Ezt az ebédet a leakciózott, kissé már viharvert romanesco karfiol, más néven pagodakarfiol ihlette. Ezt a fantasztikusan izgalmas külsejű zöldséget mindig csodáltam, de úgy emlékszem, még életemben nem főztem belőle semmit (illetve volt már, hogy mirelit zöldségkeverékben találkoztam vele, de az más). Most speciel megfizethető volt, tehát nem bántam, hogy kezd már kicsit fonnyadozni. Úgy gondoltam, hogy a szépséges forma megérdemli, hogy egészben hagyjam.

Hozzávalók

  • 1 fej karfiol (1 bő kiló; romanesco, de persze a rendes is jó)
  • főzővíz
  • 1 pohár rizs megfőzve (vagy maradék)
  • 2-3 dkg vaj
  • 1 evőkanál olaj
  • 3 nagyon púpos evőkanál liszt
  • 2 gerezd fokhagyma
  • jó késhegynyi kurkuma
  • kb. 4 deci tej
  • kb. 20 deka ementáli-jellegű sajt (fele durvára, fele finomra reszelve)
  • kb. 1 deci tejföl
  • csipetnyi bors
  • egy csokrocska friss bazsalikom

Elkészítés

Az egybesült karfiol alá rizst készítettem: jó másfélszeres mennyiségű vízben al dentére főztem egy pohár rizst kis sóval, minden egyéb nélkül. Ha lett volna maradék rizsem, az is tökéletes lett volna.
A karfiol leveleit leszedtem, a torzsája alsó, fás részét levágtam - a többit egészben megfőztem. Ezt úgy végeztem el, hogy egy jó nagy lábosba töltöttem olyan 3-4 centi vizet (egy teáskanál sóval), abba belehelyeztem a karfiolt, és fedő alatt felraktam főni. Amikor felforrt, töltöttem hozzá még talán fél liter vizet, és ezt ismételgettem egészen addig, amíg a karfiolnak már csak a felső 4-5 centije állt ki a vízből. Így a torzsa is teljesen megfőtt, a teteje pedig csak gőzben párolódott meg. Időnként késbökéssel néztem, hogy áll a puhulással - nem vajpuhára akartam, de annyira igen, hogy már sehol ne ropogjon. Összesen jó 20 percig tartott ez a folyamat.
Amíg a rizs és a karfiol főtt, elkészítettem a sajtszószt. Ehhez a vajat és az olajat felforrósítottam egy mélyebb serpenyőben, és kicsit megpirítottam benne a lisztet. Körülbelül 3 perc kavargatás után a lisztes rántáshoz adtam a szétnyomott fokhagymát és a kurkumát, majd még egy perc keverés után felöntöttem hideg tejjel, folyamatosan simára keverve. Annyi tejet adtam hozzá, hogy hígan folyós legyen, majd újra felforraltam. Amikor ismét besűrűsödött, hozzákevertem a tejfölt és a sajt finomra reszelt felét, és hagytam, hogy teljesen szétolvadjon a sajt, és újra forrni kezdjen a keverék. (Ez a pont alkalmas arra, hogy a szószt tovább higítsuk tejjel vagy vízzel, ha kell - azt akartam, hogy folyós legyen, de azért jó sűrű.) A lángot eloltva hozzákevertem a vékony szalagokra vágott bazsalikomot és a borsot.
A sütőt ekkor előmelegítettem 180 fokra. Egy nagy jénai tálat kikentem margarinnal, majd az aljára terítettem a rizst úgy, hogy a közepén legyen egy kis mélyedés. Ebbe helyeztem bele a megfőtt, lecsöpögtetett karfiolt, és finoman forgatva-nyomkodva eligazítottam, hogy egy kissé süllyedjen bele a töve a rizsbe. Mind a karfiolt, mind a rizst meglocsoltam a sajtszósszal. A tetejét meghintettem a durvára reszelt sajttal, majd az egész tálat a sütőbe téve kb. 40 percig sütöttem.
Tálaláskor a karfiolt az alatta levő rizzsel együtt tortaszerűen cikkekre vágtam.

2 megjegyzés:

  1. Pont azon gondolkoztam (és keresgéltem), hogy hogy lehet ezt a gyönyörűséget egyben megfőzni anélkül, hogy túlfőzném vagy félig nyers maradna. A tiéd nagyon okos megoldás, köszönöm! :)
    És a recept többi része is jól hangzik!

    VálaszTörlés