Analytics

2012. augusztus 24., péntek

Pálak dál - indiai spenótos lencse

Az indiai konyha egyik legalapvetőbb ételtípusa a dál, vagyis a lencse- és apróbabfélékből, ezeket általában hántolt-felezett formában felhasználva készült főzelék. Számtalan változata van északon és délen. Itt van most egy saját alkotású, észak-indiai hangulatú lencsefőzelék, amit spenót (pontosabban most éppen mángold) tesz színesebbé, ízesebbé és egészségesebbé. Többször is főztem ilyet, illetve ehhez nagyon hasonlót ezen a nyáron, amikor a vadon itt-ott kikelt mángoldokról leszedtem egy-két marék levelet, de annyit nem, hogy érdemes legyen főszereplővé tenni valamilyen ételben. Pompás ennivaló: laktató és ízletes.

Hozzávalók

  • egy pohár (sacc 25 dkg) vöröslencse
  • egy közepes fej hagyma
  • két közepes paradicsom
  • egy csokor (sacc 20 dkg) mángold vagy spenót vagy tetszés szerinti levélzöldség
  • 2-3 gerezd fokhagyma
  • kis diónyi darab friss gyömbér
  • fél nyers csilipaprika (vagy ízlés szerint több)
  • 3-4 evőkanál olaj
  • 1 mokkáskanál római kömény
  • egy darabka fahéj
  • 3-4 szem szegfűszeg
  • 1/2 mokkáskanál lepkeszegmag
  • 1 teáskanál só
  • 1 teáskanál garam maszálá

Elkészítés

A lencsét előzetes áztatás nélkül, sima vízben (kb. egy literben; a víz mennyiségét főzés közben is nyugodtan után lehet állítani ízlés szerinti hígságra) feltettem főni. A hagymát középfinomra, a fokhagymát, gyömbért is csilit finomra összevágtam. Egy fazékban olajat forrósítottam, beledobtam a római köményt, fahéjat és szegfűszeget, majd amikor a római kömény kivilágosodott és a fűszerek illatozni kezdtek (kb. egy perc), hozzászórtam a lepkeszegmagot, majd egy gyors kavarintás után a hagymát. Amikor üvegesedni kezdett (még egy perc), beleadtam a többi nyersfűszert is, majd a lángot kicsire véve pirítottam-pároltam 5-6 percen át. Eközben a paradicsomot felkockáztam (a zöld csumáját kivágva, de a magos-híg részét nem kiöntve; akinek van türelme vacakolni, meg is hámozhatja, vagy lehet helyette valamilyen konzervkészítményt használni), a mángoldot pedig megmostam.

A pirulni kezdő hagymás fűszerkeverékhez hozzáadtam a paradicsomot, és a lángot közepesre felcsavarva, a fazekat meg-megkeverve főztem, amíg a paradicsom teljesen szétfőtt, majd elvált az olajtól és kissé sülni kezdett. Közben a sót is hozzáadtam. A mángold szárát felszeleteltem 3-4 mm vastagra, a leveleit pedig szalagokra szabdaltam. A szárat a paradicsomos szószhoz adtam, majd egy-két perc után a szószt felöntöttem az időközben megpuhult és nagyjából szétfőtt lencsével, és belekevertem a mángold levelét is. Beállítottam vízzel a sűrűségét, majd kóstolva a sósságát, és megfűszereztem még egy kis garam maszálával. Még vagy két percet forrni hagytam, és ezzel elkészült.
Ez a spenótos dál önmagában - kenyérrel vagy rizzsel - is teljes étkezés, de még jobb (és hitelesebb), ha van hozzá még valamilyen (akár többféle) "kari". Én az előző nap főztem tofut paradicsomos-fűszeres indiai szószban (mintha panír volna), és most annak a maradékához készítettem jázminrizst (az íze hasonlít a bászmatíhoz, bár az állaga más, viszont nagyságrenddel olcsóbb) és pálak dált.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése