Analytics

2010. május 20., csütörtök

Grillezett tofus piknik

Elég ritkán támad ingerenciám olyan ételt főzni, amely kifejezetten húsutánzó, vagyis valami húsétel vegetáriánus megfelelője. Viszont ha ennék húsokat, akkor valószínűleg amolyan közel-keleti módon csinálnám: rengeteg zöldség kevés hússal kiegészítve. A közelmúltban (amikor a gévagombát szedtük), elmentünk egy rövidke kirándulásra, miután végeztem egy hosszabb, hajtós munkával. Hogy teljes legyen a dolog élvezeti értéke, pikniknekvalót is vittünk magunkkal. Ez volt életem első kosaras piknikje; nagyon muris volt. A kosárba tofuból készült hamis gyros, friss pita, zöldsaláta és mentaszósz került.

Hozzávalók

A gyroshoz
  • kb. 15 dkg tofu
  • 1-2 fej lilahagyma
  • 1 evőkanál szójaszósz
  • kevéske füstaroma
  • 2 evőkanál olaj
  • 1/2 mokkáskanál római kömény
  • 1/2 mokkáskanál őrölt csilipaprika
  • 1 csapott teáskanál só
A pitához
  • nagyon lágy, fehér kenyértészta
A salátához
  • ami nyers saláta éppen akad
  • citromlé
  • pár csepp olivaolaj
  • kevéske só
A mentaszószhoz
  • kis csokor friss menta
  • csipetnyi reszelt citromhéj
  • 1 dl tejföl
  • 1/2 mokkáskanál fekete só
  • kb. 5 centi zöldfokhagyma-szár (helyette: 1 kis gerezd fokhagyma)

Elkészítés

A tofut és a hagymát vékony csíkokra szeleteltem, aztán összekevertem a fűszerekkel, olajjal, és egy jó órát hagytam pácolódni, időnként összeforgatva. Talán a füstaroma megérdemel pár szót. Régen füstölt olajam volt, ami teljesen meggyőzően működött; most egy vízalapúnak tűnő, hígabb oldatom van csak, amit spriccelős flakonban árultak. Ennek nem olyan jó az íze: jobban hasonlít a "füstölt ízű" sajtok aromájára, mint egy valódi füstölt dologéra - de azért nem vészes. Szeretem a füstös ízeket, úgyhogy jó, ha van itthon ilyesmi, és legalább 1-2 évig kitart egy adag, mert nem sok fogy belőle egyszerre. Füstölt sóval is próbálkoztam már, de nem voltam vele igazán elégedett. A frissen megismert füstölt paprika viszont nagyon bejött; lehet, hogy most inkább azt használnám a tofu pácolásához. A hagymás-fűszeres tofuszeleteket elektromos kontaktgrillben sütöttem meg a legmagasabb fokozaton, kb. 10 perc alatt.
Ami a pitához való tésztát illeti, most is az egyébként készülő kenyérből csíptem le pár darabot, az első kelesztés után. Kenyértészta ügyében lásd a kenyerészeti sorozatomat. A pingponglabdánál valamivel nagyobb golyókat (négy ilyet csináltam) alaposan lisztezett felületen kb. fél centi vastag korongokká nyújtottam, aztán sütőfóliára egymás mellé rakva letakartam, hogy még keljen egy darabig (talán fél óra).
A sütőt előmelegítettem nagyon forróra (250 fok), és benne átforrósítottam egy nagy, lapos tepsit is. A pitákat sütőfóliástul átemeltem a kivett tepsire, majd kb. 10 percig sütöttem őket a forró sütőben. Ez kicsit soknak bizonyult, és helyenként már kemények lettek, de azért nem törékeny-száraz pita volt a végeredmény. Elég meggyőző lett, bár nem nyílt szét magától a belseje. Egyet kipróbáltam, hogy tölthető-e, és ha levágtam egy darabot az oldaláról, akkor kenyérvágó késsel belenyúlva szépen lehetett zsebesíteni - de aztán úgy döntöttem, inkább külön visszük magunkkal a lepényeket, nem pedig megtöltve.
A mentaszószhoz ilyen kis mennyiség miatt nem volt kedvem összemaszatolni a turmixgépet, úgyhogy inkább csak deszkán vágtam jó finomra a mentát és a fokhagymaszárat, majd összekevertem a hozzávalókat. Ha lett volna itthon joghurt, akkor azt használtam volna tejföl helyett. Ennek a tejterméknek a kihagyásával egyébként az egész piknik vegán lett volna - akinek ez fontos, annak biztosan vannak ötletei, hogy mivel oldja meg a mentaszósz testét.
A salátához pedig egyszerűen összedobáltam egy kis kockázott paradicsomot, uborkát, darabokra vágott zöldhagymát és tépkedett salátalevelet némi olajjal, citrommal és sóval. Igazából még ennyi dresszing sem kellett volna rá, mert végül a logisztika kedvéért a mentaszószt ráöntöttem a salátára.
A fent leírt mennyiségekkel ketten nem igazán laktunk jól, de azért kevés sem volt - könnyű ebéd vagy nagyobbfajta uzsonna lehetne a besorolása.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése