Analytics

2013. március 17., vasárnap

Szuttyogós brownie

A sztori a szokásos: a körülmények teremtették ezt a süteményt. Karácsonyról maradt egy marék szaloncukrunk, amit nem ettünk meg - egy részében gesztenyés, egy részében marcipános (ízesítésű... nem valami szuper) krém volt. Volt még itthon - azt hiszem, szintén karácsonyról - háromnegyed tábla nem túl finom tejcsoki. Gondoltam, kéne ezekből készíteni valami jobbat. Házi készítésű brownie-t még csak olyat ettem, ami engem személy szerint inkább elrontott piskótára emlékeztet: valami viszonylag könnyű, száraz, a szélein ropogós süteményt. Van még egy büfés brownie, amibe párszor beruháztam, amikor édességbombára vágytam, ez egy nehéz, krémes dolog. Az igazi brownie szerintem valami ilyesmi inkább. Most elolvastam pár netes receptet, aztán ezek alapján - leginkább ezt mintául véve - gondoltam ki a saját verziómat. Életem első brownie-ja szerintem csodálatos lett. A szélein meg a tetején itt is van némi ropogósság, még a könnyűség nyomait is észlelni benne (ellentétben a büfés verzióval) - a közepe viszont már-már folyós, nyirkos-krémes tömény nyalánkság lett. Szerintem szaloncukor nélkül, kicsit több csokival is ugyanilyen jóra el lehet készíteni - ki fogom majd próbálni. Mindenesetre az alábbi receptbe szaloncukrot nem írtam, hanem az én bontott táblányi, 3-4 deka csokim helyett 6-8 deka szerepel.

Hozzávalók

  • 6-8 deka csoki
  • 12 deka margarin
  • 18 deka porcukor
  • 2 tojás
  • egy csipet só
  • 8 deka zsíros kakaópor
  • 5 deka liszt
  • 1 mokkáskanál sütőpor
  • egy marék dió (sacc 5 deka)
  • 1 evőkanál olaj a tepsi kikenéséhez

Elkészítés

A csokit és a margarint egy műanyagedényben mikróban felolvasztottam - kis fokozaton, félpercenként ránézve, hogy mennyire kezd folyósodni. Amikor már folyékonyra lehetett keverni, de még nem lett forró, abbahagytam a melegítést. A tojássárgákat elektromos habverővel kikevertem a cukorral, aztán ezt a masszát összekevertem a csokis margarinnal.
Összekevertem a sütőport, kakaót és lisztet, majd ezt is belekevertem a csokis-margarinos tojássárgákba. A tojásfehérjéket egy csipet sóval kemény habbá vertem, és a habot beleforgattam az eddigi krémbe. A szaloncukraimat (lásd bevezető) kockákra vágtam - a csak csokival készülő verzió esetében valószínűleg a csoki egy részét félretenném, hogy ennél a lépésnél darabokra vágva tegyem bele a tésztába. A szaloncukordarabokat és a diót is a masszához kevertem.
Egy teflonos tepsit kikentem egy kis olajjal, majd szétterítettem benne a kissé folyós, de azért önerejéből nem szétfolyó masszát. Ebben a vacak bevonatú tepsiben bizony még olajozva is leragadt kissé a brownie, leginkább a szaloncukrokból kiolvadt, aztán megsülő cukros töltelék. Szóval esetleg érdemes lehet a biztonság kedvéért sütőpapírt is tenni alá.
180 fokra előmelegített sütőben körülbelül 30 percet sütöttem. Amikor 25 perc után ránéztem és megráztam a tepsit, a sütemény közepe még remegett - ez túlzás a szuttyogósságból. 30 perc után már remegés nem volt, a tetejére egyenletes kéreg sült - csak a belseje maradt finom puha.
A türelem nehéz dolog, mindenesetre itt gyakorolni kell: csakis teljes kihűlés után szabad kivenni a brownie-t a tepsiből, aztán felvágni. (Sajna ekkor már nem készítettem fényképeket.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése